18 Ağustos 2015 Salı

Windows 10'da NVIDIA Ekran Kartı Sorunu



                 Merhaba arkadaşlar,
                 Bu yazımda biraz konu dışına çıkarak bir sorun çözümünü paylaşmak istiyorum. Kendi yaşadığım problemi başka arkadaşlarda yaşıyorsa buradan yararlanabilirler. Sorun Windows10 güncellemesinden sonra nvidia geforce programının çalıştırılamaması bununla ilgili birçok öneri var ancak ben yararlanamadım.Benim çözümümü anlatacağım size şimdi.

                Öncelikle bilgisayarınızdaki nvidia sürücüsünün sürümünü kontrol edin. Sürümünüz bu şekilde olacak.

              Daha sonra geforce experience programı açmaya çalışıcaz. Windows 10 için türkçe dil desteği olmadığından bu program çalışmıyor. Eğer işletim sisteminiz SİNGLE LANGUAGE değilse denetim masası dil ayarlarından ENGLISH(US) seçeneğini seçip dil paketini indirip kullanabilirsiniz.
              Eğer SINGLE LANGUAGE kullanıyorsanız. Bu seçeneği etkinleştiremezsiniz. Bunun için Denetim Masası\Saat, Dil ve Bölge ayarlarına girip bu bölümdeki bölge seçeneğine tıklayıp biçim den İNGİLİZCE(AMERİKA) seçeneğini seçmeniz gerekecek. Bu şekilde yaptıktan sonra geforce experince açılacaktır.Ancak geforce experince programının bu sürümünü yüklemeniz gerekiyor.
            Aşağıda izlemeniz gereken yolu resimlerle göstereceğim.
1.Denetim masasına giriş ve saar, dil ve bölge seçeneği.

2.Bölge seçeneğine giriyoruz.
3.Biçim kısmından İngilizce (Amerikan) seçiyoruz. Uygula ve Tamam diyip kapatıyoruz.
Arkadaşlar yardımcı olduysam çok mutlu olurum. Eğer bir sorunla karşılaşırsanız. Her türlü konuda yardımcı olurum.

15 Mayıs 2015 Cuma

R PROGRAMINDA EXCEL VERİLERİNİ TABLOLAŞTIRMA VE Kİ-KARE TESTİ ÇÖZÜMÜ


            Merhaba bu yazımda R programında ki-kare testi ile örneklemleri yorumlama nasıl yapılır. Excel'deki verilerin tablolaştırması nasıl yapılır bunlardan bahsetmek istiyorum.

           Öncelikle şunu belirtmek isterim ki bu benim yöntemimdir.Daha farklı yollar ve yöntemler eminim ki vardır. Farklı yöntem veya yanlış bir nokta görenler yorum olarak belirtirlerse memnun olurum. 

Excel'deki veriler farklı şekillderde düzenlenmiş olabilir. Önce bu formatta verilerimizi düzeltiyoruz. Ve sıralıyoruz.

Verileri bu şekilde düzenlediğimiz zaman R programına veri çektiğimizde daha anlaşılır ve sade biçimde veriler ekrana yansıyacaktır. Bu sebeple ben bu yolu izledim.Daha sonra R programına geçiyoruz.

R programında tablo oluştururken bu örnek için hata<-matrix(c(154,...),ncol=2) komutunu kullandık.Bu koddaki ncol=2 kısmı yerine nrow=2 diye yazılıp daha sonra t(hata) komutuyla transpoz alınabilirdi. Farklı şekillerde yapmak siteyenler olabilir ben standart şeklinin resimdeki gibi olduğu için bu şekilde yaptım,Son bölümde Ki-kare testi yapıldı ve çıkan sonuca göre bir yorumda bulunduk.

         Önceden de söylediğim gibi bu benim yöntemimdir. Farklı yöntem ile bilenler veya bir hata görenler yorum bırakırsa memnun olurum.Eğer yararlı oluyorsa bir beğeniyi ve paylaşımı çok görmeyin yorumlarınızla daha güzel ve amaca hizmet eden paylaşımlarda bulunabiliriz. Teşekkürler,Daha yararlı paylaşımlarda görüşmek dileğiyle...

11 Mayıs 2015 Pazartesi

SPSS programı basit uygulamalar

SPSS HAKKINDA GENEL BİLGİ VE KULLANIMI

          Merhaba arkadaşlar. Bu yazımızda SPSS hakkında genel bilgi ve  örnekler üzerinde  kullanımından söz edeceğim.
       
          SPSS(Statistical  Package for the Social Sciences) programı istatiksel verilerin analizini yapmaya yönelik bir bilgisayar programıdır. En son sürümü IBM tarafından Ağustos 2013 tarihinde 22,0 sürümü yayınlanmıştır.
       
           SPSS istatistiksel analiz dalında kendi öncülerinden biridir ve geniş kapsamlı kullanılmaktadır. İstatistiksel analiz yanında veri dökümantasyonu ve veri yönetimi işlemleri de yapılabilmektedir.
       
          SPSS programında  istatiksel verilerin analizini yapmak için bazı kısımlardan bahsedelim.

          1. Frekanslar, tanımlayıcı istatistik, tanımlayıcı oran istatistikleri, ortalamalar, t-testi, korelasyon, tanımlayıcılar, araştırma vb.(Bizim için bu kısımlar önemli.)
          2. Doğrusal Regresyon
          3. Faktör analizi kümeleşme analizi vb.
Öncelikle IBM SPSS v22. programının indirmek için linle tıklayınız.

          SPSS programını şimdi örnekler üzerinden temel kısımları anlatalım.

          SORU

          İki farklı gübrenin buğday verimi üzerindeki etkisi incelenmektedir. Bu amaçla aynı bölgede yer alan ve aynı özelliklere sahip ellişer adet tarla rassal olarak seçilmiş ve dönüm başına elde edilen miktarlar tespit edilmiştir.
          a) Verilerin ortalamasını ve standart sapmasını hesaplayınız
          b) Verilerin histogram grafiğini çiziniz
          c) Verilerin çeyreklerini hesaplayınız
          d) Verilerin kutu grafiğini çiziniz.
          e) Verim açısından iki gübre arasında %5 anlam düzeyinde bir fark var mıdır?

          Verilerimizi 'variable view'de Gubre1 ve Gubre2 diye tanımlıyoruz ve verileri 'data view'e ekliyoruz.
            a) Ortalama ve standart sapma hesabı



          Bunu yaptığımızda bize rapor şeklinde her iki gübrenin ortalamalarını ve standart sapmasını vermektedir. Raporu soruları cevapladıktan sonra tüm halini koyacağım.

          b)Histogram grafiği







          c) Çeyrekliklerin hesaplanması




          Çeyreklikleri rapor şeklinde bize verecektir.

          d) Kutu grafiği

          Hatırlayacağınız üzere histogram grafiğini ele aldığımızda bu yolu unutmayın demiştim :) Bu sefer histogramı değil de burada 'BoxPlot' seçeneğini seçiyoruz.



          e) Verimleri açışından %5 anlam düzeyinde fark olup olmadığı


          Bu soruda bize anakütle varyansını vermediği için t-testi yapacağız. Varyansların eşit olup olmadığını bilmiyoruz fakat SPSS programı bize her iki durumun sonucunu vermektedir. T-testini yapabilmemiz için ilk önce verilerimizi sırayla yazmamız gerekmektedir. ilk 50 veri gubre1 diye adlandırılmalı ve '1'e atamalıyız. Aynı şekilde Gubre2 içinde yapılmalıdır. Variable View şu şekilde olmalıdır.


          Bunları yaptıktan sonra verilerimiz birbirinden bağımsız olduğu için bağımsız t-testi yapacağız.



           Şimdi raporu soruların sırasına göre koyacağım.


Report

Gübre_1
Gübre_2
Mean
494,84
518,46
N
50
50
Std. Deviation
43,505
27,905



          Gubre1 için Histogram Grafiği






          Çeyreklikler                                          
Statistics

Gübre_1
Gübre_2
N
Valid
50
50
Missing
2
2
Percentiles
25
460,75
499,50
50
489,00
522,50
75
526,25
540,00










          Kutu Grafiği




          T-testi




Independent Samples Test


t-test for Equality of Means

Sig. (2-tailed)
Mean Difference
Std. Error Difference
gübredeger
Equal variances assumed
,002
-23,620
7,309

Equal variances not assumed
,002
-23,620
7,309

Independent Samples Test


t-test for Equality of Means
95% Confidence Interval of the Difference
Lower
Upper
gübredeger
Equal variances assumed
-38,125
-9,115
Equal variances not assumed
-38,157
-9,083


          Böylelikle ilk sorumuzu bitirmiş olduk. Şimdi ikinci soruya geçelim.


          Meyve Suyu Duyusal Test

          Bu soruda sadece T-testi yapılacaktır. Burada verilerin nasıl girildiğini göstereceğim. Geri kalanı yani t-testi ilk soruda nasıl yaptıysak aynıdır.



          Yaptığım kadarıyla anlatmaya çalıştım. Bir hatam varsa ya da sorularınız varsa yorum ya da e-mail yazabilirsiniz.


                                                                                                                         Yazar:Onur AKBAŞ

R programı basit uygulamar

R PROGRAMI KULLANIMI


       Arkadaşlar bu paylaşımımnda sizinle istatistik konularında sık kullanılan R programından bahsedicem.
       R çok geniş istatistiki (doğrusal ve doğrusal olmayan modelleme,klasik istatistik testleri, zaman serileri analizi, sınıflandırma, kümeleme ve diğer) ve grafik çizim teknikleri sunmaktadır. R de S gibi tam anlamıyla programlama dili olarak tasarlanmış olup kullanıcıya yeni fonksiyonlar tanımlayarak ilave özellikler geliştirme imkânı sunmaktadır. Bazı önemli farklılıklar olmasına rağmen S için yazılan kodlar aynen R de de çalışır. R sisteminin büyük çoğunluğu aynı dille yazıldığından kullanıcının yapılan algoritmik seçimleri takip etmesi kolaylaşmaktadır. Yoğun hesaplamalar gerektiren görevler için C,C++ ve Fortran kodu çalışma zamanında bağlanıp çalıştırılabilmektedir. İleri seviye kullanıcılar R nesnelerinin manupilasyonu için C kodu yazabilirler.
       R, kullanıcıların eklediği özel fonksiyonlar veya çok özel araştırma alanlarına ait paketlerle oldukça geliştirilebilirdir. S dilinin mirasından dolayı R diğer birçok istatistiki hesaplama dilinden daha kuvvetli bir nesneye yönelik programlama kabiliyetine sahiptir.
      R'nin bir diğer güçlü yönü matematiksel sembolleri de içeren yayın kalitesinde grafikler çizebilen grafik imkânlarıdır. 

Öncelikle RStudio programını indirebilmek için linke tıklayınız.
https://onedrive.live.com/redir?resid=35637A237D43596C!34028&authkey=!AMw9DOBGw7927FM&ithint=folder%2c
linkteki bağlantıların hepsini indirip bir klasörde toplamalısınız.
RStudio programını çalıştırmak için R programı yüklemeniz gerekmektedir.(İlk bunu yüklemeniz gerekmektedir.)
https://onedrive.live.com/redir?resid=41542C3081BC764D!756&authkey=!ANnr3R8BDPwe1ro&ithint=file%2cexe
İstatistik dersindeki temel komutları iki örnek soru içerisinde inceleyelim.
SORU
İki farklı gübrenin buğday verimi üzerindeki etkisi incelenmektedir. Bu amaçla aynı bölgede yer alan ve aynı özelliklere sahip ellişer adet tarla rassal olarak seçilmiş ve dönüm başına elde edilen miktarlar tespit edilmiştir.
a) Verilerin ortalamasını ve standart sapmasını hesaplayınız
b) Verilerin histogram grafiğini çiziniz
c) Verilerin çeyreklerini hesaplayınız
d) Verilerin kutu grafiğini çiziniz.
e) Verim açısından iki gübre arasında %5 anlam düzeyinde bir fark var mıdır?

hist(...) komutu histogram grafiğini , boxplot ise kutu grafiğini vermektedir.
quntile komutu çeyreklikleri gösterir.

SORU 

İki farklı meyve suyu için duyusal test yapılarak, renk, koku, lezzet ve genel beğeni başlıklarında değerlendirilmiştir. 30 panalist her iki meyve suyunu test ederek 4 başlık için puanlama yapmıştır. 
Puanlama için aşağıdaki 7'li ölçek kullanılmıştır.
1
2
3
4
5
6
7
Aşırı Kötü
Çok Kötü
Kötü
Orta
İyi
Çok İyi
Mükemmel


Buna göre, renk, koku, lezzet ve genel beğeni açısından bu meyve suları arasında bir fark var mıdır? Hangi meyve suyu tercih edilmelidir?




Evet arkadaşlar bu iki örnek soru üstünde R programını anlatmaya çalıştım . Sorularınız için yorum bırakabilirsiniz.









29 Nisan 2015 Çarşamba

Verimlilik nedir çeşitleri nelerdir



Verimlilik Nedir, Verimlilik Çeşitleri, Verimlilik Ölçümü






Verimlilik Kavramı 
Verimlilik, "prodüktivite" sözcüğünün karşılığı olan bir kav­ramdır. Verimlilik genellikle "geniş" ve "dar" anlamda olmak üzere iki biçimde tanımlanmaktadır . 
Geniş anlamda verimlilikekonomik amaçlara ulaşmada araçların duyarlılık ve etkinliğini ölçen soyut bir kavram olarak tanımlanmaktadır. 
Dar anlamda verimlilik ise, tek­nik açıdan verimlilik ile aynı anlama gelmekte ve üretim miktarı (çıktı) ile  üretim  faktörleri  miktarı   (girdi)   arasındaki  fiziksel   ilişkiyi  belirtmektedir. 

 Verimliliğin ölçümü için belli bir üretim döneminde (saat, gün, hafta, ay ve yıl gibi) üretime katılan her bir faktörün birimine düşen üretim miktarının ölçülmesi ve değişik dönemler arasında faktör verimliliğinin   birbirleriyle  karşılaştırılması   gerekmektedir.
Verilen tanıma göre,

Verimlilik =  Üretim miktar____ =          Çıktı (birim/zaman)
                  Üretim faktörleri miktarı      Girdi

eşitliği ile gösterilir.

Verimlilik   Türleri
Üretim miktarının üretim faktörlerine oranı olarak tanımlanan verimlilik, "toplam faktör verimliliği" ve "kısmi verimlilik" diye iki gruba  ayrılır.

       Toplam üretimin, üretimde kullanılan tüm faktörlere bölünmesiyle elde edilen oranı "toplam faktör verimliliği", toplam üretim miktarının işgücü, hammadde, makine ve donatım gibi üretim faktörlerine oranına da o faktörün verimliliği veya "kısmi verimlilik" denilmektedir.

           Toplam faktör verimliliğine bazen "İşletmenin toplam verimliliği" de denilmekte ve kısaca aşağıdaki eşitlik biçiminde gösterilmektedir:
Toplam faktör verimliliği   =  Toplam üretim miktarı (output)/ Toplam girdi miktarı (input)

          Üretilen ürün ve bunu üretmekte kullanılan üretim faktörleri homojen bir nitelik göstermediğinden, diğer bir deyişle aynı ölçü birimiyle ölçülemediklerinden uygulamada genellikle toplam faktör verimliliği üretim değerleri cinsinden (parasal olarak) hesaplanabilir. Üretim faktörlerinin her birinin ayrı ayrı verimlilikleri veya kısmi verimlilikleri şöyle ifade edilir: 
İşgücü Verimliliği   =   Üretim miktarı    (birim/adam - saat veya
                                İşgücü miktarı        birim /işçi sayısı)

Makina Verimliliği    =  Üretim miktarı     (birim/makina - saat)
                                Makina - saat miktarı

Malzeme Verimliliği =Üretim miktarı          (birim/mal.mik. ya da üretim değ./mal.değ.)
                                Malzeme miktarı

Sermaye Verimliliği  =      Üretim değeri               
                                Üretimde kullanılan sermaye 

İşletmede Verimlilik, Verimliliğin   İşletmeler  Açısından  Önemi 
Verimliliğin işletmeler yönünden önemi iki noktada özetlenebilir:
1. Verimlilik, işletmenin başarı derecesini ve kârlılık durumunu gösterir. Piyasa koşullarına zamanında uyum gösteren bir işletmenin basarılı olmasında en etken faktör; o işletmenin teknolojik gelişmeye ayak uydurarak gerçek maliyetlerini düşürmesi, diğer bir deyişle bi­rim ürün üretimi için kullanılan girdi hacmini azaltmasıdır. Girdi ve çıktı arasındaki oran verimlilik olarak tanımlandığına göre, işletmenin başarısı verimlilik artışına bağlıdır denilebilir. Belli miktarda girdiler karşısında üretimdeki artışlar, diğer bir deyişle, verimlilikteki artışların en büyük nedeni teknolojik gelişmedir. 

2. Verimlilik, işletme yönetimi açısından da önemlidir: Verimlilik oranları ve verimliliğin ölçülmesi işletmelerin genel işleyişlerini ve başarı derecesini ortaya koyan önemli göstergelerdir. Bu nedenle, ve­rimlilik oranları ve verimliliğin ölçülmesi işletme yöneticileri için et­kin bir denetim aracı olarak kullanılabilir. Özellikle, günümüzde, işletmelerde yönetimin ekonomik ve teknik yönlerinin birbirini tamam­layacak şekilde önem kazandığı, buna karşın yöneticilerin çok kez tek­nik konular dışında ekonomik konularda yabancı kalmaları olasılığı dikkate alındığında; verimlilik ve verimliliğin ölçülmesinin yöneticiye gerek teknik, gerekse ekonomik sorunları çözmede yardımcı bir araç olacağı gerçektir.